وبلاگ نويسي

وبلاگ

عزت نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چيست؟

عزت نفس چيست - افزايش عزت نفس

بسياري افراد و حتي متخصصين را ديده ام كه مفهوم اعتماد به نفس را به جاي عزت نفس درك كرده اند و اصولا عزت نفس در ايران زياد شناخته شده نيست. و افراد كاري براي بهبود حرمت نفس خود انجام نمي دهند. هرچند ما در تئوري براي عزت نفس و اعتماد بنفس تعاريف كاملاً متفاوتي داريم ولي واقعيت آن است كه در روانشناسي باليني تفاوت و مرز كاملا مشخص و دقيقي بين اين دو وجود ندارد. دليل اصلي آن هم به خاطر اين بوده كه عزت نفس و اعتماد بنفس آن‌چنان در هم تنيده و لابه‌لاي هم هستند كه مثل يك قاشق مخلوط نمك و شكر، هرچند دو عنصر كاملاً متفاوت و مشخصي هستند. فراموش نكنيد كه جدا كردن اعتماد به نفس و عزت نفس از هم هنگام كار بر روي روان و كاركرد ذهن بسيار سخت مي‌نمايد.بطور خلاصه كمبود اعتماد به نفس ميوه و نتيجه عزت نفس پايين است. پس اگر عزت نفس پاييني داريد به احتمال زياد در آينده اي نه چندان دور با مشكلاتي اعم از كم رويي و خجولي نيز روبرو مي شويد.

جالب اينجاست كه كساني كه صفحه Self-Confidence‌ در ويكي‌پديا را هم تنظيم كرده‌اند، نهايتاً به درك درستي از اين مفهوم به‌ظاهر ساده نرسيده‌اند و كمابيش آن را با عزت نفس (Self-Esteem) اشتباه گرفته‌اند. كه حتماً در آينده در اين مورد كمكي به اين سايت خوب خواهم رساند.

تفاوت عزت نفس و خودپنداري

در اكثر موارد اين دو مفهوم به جاي هم به كاربرده ميشوند و در اصطلاحات عاميانه يك مفهوم در نظر گرفته ميشوند در حالي كه ذاتا باهم تفاوت دارند. خودپنداري مجموعه‌اي از عقايد فرد درباره خودش است. يعني همان توصيفي كه از خود دارد. مثلا اگر عنوان كنيد چشمانتان آبي است و رنگ پوستتان گندمي است(اگر واقعا چنين باشد) اين خودپنداري است. اصلي ترين وجه تمايز خودپنداري و عزت نفس در اين است كه در خودپنداري قضاوتي صورت نميگيرد. مثلا اگر بگوييد چشم من آبي است اين خودپنداري است اما اگر مبناي قضاوتي پيدا كنيد و بگوييد چشم آبي بسيار جذاب است اين عزت نفس است.

تفاوت عزت نفس و خودشيفتگي

عزت نفس نوعي ارزيابي ذهني از خودمان است. اگر درست ارزيابي كنيم سلامت روانمان را به همراه دارد و اگر اشتباه كنيم، اختلال هاي شخصيتي را براي ما به همراه دارد. يكي از اين اختلالات شخصيتي خوشيفته يا نارسيستيك است. افراد با شخصيت خودشيفته، در مورد خود بزرگنمايي و اغراق ميكنند و خود را از آنچه واقعا هستند بزرگتر و توانمند تر معرفي ميكنند. افراد خودشيفته براي احساس رضايت از زندگي نيازمند تعريف و تمجيد ديگران هستند و اگر چنين نشود كلافه و عصبي ميشوند. همچنين سطح احساس همدردي اين افراد با ديگران بسيار پايين است.

نظريه روانشناسان در مورد عزت نفس

تئوري دكتر فيلد 

دكتر فيلد مي گويد: من اگر بخواهم دوباره در مورد خودم بگويم. ساليان سال خشم كوبنده اي از جانب مادرم داشتم و اين خشم در درون من به يك آتش كوره اي تبديل شده بود كه در و پيكرش بسته است و در درون من محبوس شده بود. هميشه آماده بودم كه با او بحث كنم؛ دعوا كنم كه چطور يك مادر بچه ي خودش را رها مي كند و مي رود. آن هم يك دختر بچه ي كوچيك. چطور يك مادر اجازه مي دهد فرزندش را يك مرد بزرگ كند. بعد كم كم اين نگاه را عوض كردم.

من همان قدري كه فرزند مادرم هستم. فرزند پدرم هم هستم. پدرم از من نگهداري كرده است، اين قضيه را بعدها خيلي در خودم تغيير دادم. گفتم خب اگر من بخواهم از دل اين اتفاق يك چيز خوب برداشت كنم و به خودم بدهم چي هست. خب متوجه شدم  اين كه من پيش پدرم بزرگ شدم در واقع يك موهبت بود . چون ايشان خيلي خوب از من مراقبت كردند و شايد نبود مادرم باعث شد كه من با پدرم اينجوري بزرگ بشوم. و تربيت پدر را بگيرم در واقع براساس همين تكنيك آخر، من بعد از ساليان سال جنگ ونبرد ذهني با مادرم، آمدم شكر گزاري كردم و تشكر كردم بخاطر نعمتي به نام پدر كه از من اينگونه مراقبت و نگهداري كرد. در واقع تنفر در درون من به عشق تبديل شد . حتي در مورد مادرم هم از او ممنونم و سپاس گزارش هستم. در واقع مادرم من را به دنيا آورد و اگر او نبود خب من نمي توانستم اين دنيا را تجربه كنم و از ايشان هم سپاس گزارم من مادرم را به گونه اي بخشيدم و شكر گزار شرايط كودكي ام هستم.

وقتي نگاه را اينطور تغيير مي دهيد فكر نكنيد فقط در همين زمينه مثلا در مورد من در زمينه نگاهم نسبت به پدر و مادر تغيير كوچكي ايجاد شد. نه اينگونه نگرش ها ي جزئي، انعكاس پيدا مي كنند در نگرش هاي عمومي و كلي تر و به تدريج نگاهتان نسبت به زندگي و مفهوم زندگي عوض مي شود.

عزت نفس چيست - افزايش عزت نفس

اين جاست كه تاثير افزايش عزت نفس درانسان به يك صورت قشنگي مشخص مي شود. با بخشش ديگران ما به راحتي مي توانيم بسياري از خشم هاي درون مان را فروكش كنيم. مي توانيم خيلي از تنفرها را ضعيف تر يا از بين ببريم. مي توانيم يك آرامش دروني در خودمان بوجود بياوريم. اين پنج روش و تكنيك بود كه من براي بهبود وضعيت عزت نفس و در حالت كلي تر حرمت نفس بيان كردم. اين پنج روش كاربردي را هميشه در زندگي خود بكار بگيريد. ايمان دارم كه با وجود اين تكنيك ها زندگيتان را رويايي خواهيد كرد.

تا اين لحظه از مقاله سعي نموديم در مورد عزت نفس اطلاعاتي جامع را در اختيارتان گذاشتيم.ابتدا تعريف عزت نفس را به طور دقيق شرح داديم و دقيقا عنوان داشتيم كه عزت نفس چيست و چگونه به افزايش عزت نفس برسيم و يا از كاهش حرمت نفس در خود و عزيزانمان جلوگيري كنيم، سپس به بررسي خطرات عزت نفس پايين پرداختيم و طرحواره نقص و شرم كه اصلي ترين فرآيند مخرب عزت نفس پايين است، پرداختيم و در انتها نيز راهكار هاي برا افزايش عزت نفس ارائه داديم. اگر تا كنون قانع نشديد كه افزايش عزت نفس تا چه اندازه موضوع مهمي در تمامي روابط فردي و اجتماعي ما است، پيشنهاد ميكنيم به مطالعه ادامه مقاله بپردازيد تا در مورد اهميت افزايش عزت نفس بيشتر بدانيد.

 

نظريه كوپر اسميت

 

رابطه عزت نفس و تشخيص كوپراسميت - عزت نفس

آزمون عزت‌ نفس كوپراسميت نگرش فرد را نسبت به خودش در چند حيطه به‌ويژه در رابطه با گروه همسالان و والدين و محيط مدرسه مي‌سنجد،‌ اين آزمون مشتمل بر ۵۸ سؤال است كه هركدام از سؤالات داراي ۲ گزينه است. جواب‌ها تحت عنوان”بلي و خير” مشخص‌شده است. كسي كه پرسش‌نامه را پرمي‌كند بايد توجه داشته باشد كه كدام گزينه دقيقاً گوياي احوال دروني‌اش است. مقياس عزت‌ نفس كوپراسميت يك مقياس خود- گزارشي، مداد – كاغذي است كه ۸ ماده آن دروغ‌سنج است و ۵۰ ماده ديگر آن به ۴ خرده مقياس عزت‌ نفس كلي، عزت‌ نفس اجتماعي ، عزت‌ نفس خانوادگي  و عزت‌ نفس تحصيلي تقسيم‌شده است. آزمون عزت نفس كوپر اسميت كه يكي از برترين آزمون هاي ارزيابي عزت نفس است به زودي در سايت راز موفقيت قرار داده مي شود و شما مي توانيد عزت نفس و حرمت نفس خود را بسنجيد.

نظريه مارك ليري

رابطه عزت نفس و نظريه جامعه شناسي - راز موفقيت

مارك ليري (mark-leary) يك روان‌شناس اجتماعي مي‌باشد كه بر روي عزت نفس در ساختار روان‌شناسي تكاملي تحقيق مي‌كند. وي نظريه‌اي در مورد عزت نفس به ادبيات روان‌شناسي وارد كرده است.

نظريۀ جامعه‌سنجي مي‌گويد كه عزت نفس يك معيار دروني است كه فرد طبق حرمت نفس خود درجۀ پيوند خود با ديگران يا جدا افتادگي خود از ديگران را تعيين مي‌كند « مارك ليري »
اين نظريه، عزت نفس را به‌عنوان ادراك دروني فرد از پذيرش يا طرد اجتماعي قلمداد مي‌كند.شواهد محكمي دال بر دقت و كارايي اين نظريه وجود دارد. براي مثال، تحقيقات نشان داده كه تأثير رخدادها بر عزت نفس افراد با تصور آنان از اين‌كه اين موضوعات چگونه باعث خواهند شد ديگران آن‌ها را بپذيرند يا طرد كنند، همخواني دارد «  ليري، تمبور، تردال و داونز »
علاوه بر اين، ليري و همكارانش دريافتند كه امتيازات مربوط به احساس آزمودني‌ها با امتيازات مربوط به عزت نفس آنان موازي بود. در نهايت، شواهد نشان مي‌دهند كه جدا افتادگي اجتماعي به دليل ويژگي‌هاي شخصيتي، باعث كاهش عزت نفس مي‌شود. « ليري و همكاران »

تئوري مطرح شده توسط بومسير

بوميستر و همكاران پاسخي دارند. رفتارهايي وجود دارد كه در آن‌ها افزايش اعتماد به نفس باعث بهبود كارايي مي‌شود و اين فرصت‌ها را نبايد ناديده گرفت. آن‌ها توصيه مي‌كنند كه اعتماد به نفس همچنان تقويت شود، اما با دقت و احتياط بيشتري اين كار انجام گردد. آن‌ها والدين و معلمين را تشويق مي‌كنند كه كودكان را ستايش نمايند تا اعتماد به نفس آنان افزايش يابد، اما اين كار بايد فقط به‌عنوان پاداشي براي رفتارهاي مطلوب اجتماعي انجام گيرد. اين روش تضمين مي‌كند كه كودكان توجه مثبت دريافت نمايند و فرصتي براي رشد عزت به نفس سالم به دست آورند، اما اين خطر را ندارد كه كودكان متقاعد شوند به‌شدت از ديگران كارآمدتر هستند و نيازي نيست سخت تلاش كنند. (منبع: بوميستر و همكاران، ۲۰۰۳)

استيو بسكين به يك حركت مثبت جديد اشاره مي‌كند كه والدين مي‌توانند انجام دهند: اجازه دهند كودكانشان شكست بخورند.

هرچند اخيراً والدين به خوبي از كودكان خود در برابر درد و مشكلات محافظت كرده‌اند و يك حباب حفاظتي از عشق و عزتمندي در اطراف آنان شكل داده‌اند. اين كار نه‌تنها براي محافظت از كودكان در برابر دشواري‌ها، بلكه در رابطه با رشد نيز عواقب ناخواسته‌اي دارد. اما شايد تعجب كنيد «بسكين» افراط در اين كار را به هيچ وجه نمي پسندد و پيشنهاد مي‌دهد كه والدين يك قدم به عقب بردارند و اجازه دهند كودكان ياد بگيرند چگونه با نا اميدي و درد كنار آيند.

چگون

چنين سازشي باعث رشد آنان و كسب مهارت‌هاي جديد مي‌گردد. پس اگر مي‌خواهيم كودكان را تشويق كنيم تا علاوه بر اين‌كه احساس خوبي نسبت به خويش داشته باشند، بهترين عملكرد را نيز داشته باشند، به نظر مي‌رسد مواردي كه ذكر شد راه‌حل‌هاي خوبي باشند. «دكتر ايوان جوزف»، مربي اسبق فوتبال، در سخنراني TED خود از اهميت ايجاد اعتماد به نفس و تأثير آن بر موفقيت ورزشي سخن گفت و تماشاچيان را تشويق كرد تا از توصيه‌هاي او براي ايجاد يك «اعتماد به نفس سالم در كودكان» خويش پيروي كنند.

 


برچسب: عزت نفس،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۰۱:۱۲:۴۰ توسط:سارا موضوع:

چت باکس


صفحات وبلاگ

[ ]

RSS

POWERED BY
sitearia.ir

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی